Michael Parenti: Venezuela (videos)

with Michael Parenti
Featured Writer
Dandelion Salad
Michael Parenti Blog
July 10, 2007

on Jul 9, 2007

All the big media of the entire planet raised their voice against the democratic government of Venezuela for non-renewal of the license of RCTV. The continuous irregularities in its operation and its support for the coup d’état were no obstacles to preservation of its frequency, since the “freedom of expression” of the owners of the channel was the superior good. It happened that, in the middle of media commotion, the Spanish television Antena 3 organized a debate to which it invited Professors Luis Alegre Zahonero and Carlos Fernández Liria, who demolished the undemocratic argument of Nitu Perez Osuna. […]


FOX News viewers, who are not ordinarily connected to Venezuelan news, would likely believe that there is no longer any “opposition” media in that country – or at the most, perhaps one “small cable network” called Globovision. They would think this because FOX’s correspondent in Caracas told them this falsehood over and over again. On May 28th, during “Your World” with host David Asman, Adam Housley said that Chavez was “taking over just about every [media outlet] in Venezuela” and added that RCTV was just “the latest.” In fact, RCTV is the only media outlet that can arguably said to have been “taken over.” The other stations – Televen, Venevision, and Globovision – continue to be privately owned and broadcast opposition voices (though the first two regularly balance them with government spokesmen as well). But this reality didn’t stop Housley from saying on the next day’s program that RCTV was “the last private and large television station here in the country thatwas critical of the Chavez administration.” If Housely would have just turned on the other stations in the morning (or Globovision at any time of the day) he would have seen opposition members criticizing the Chavez administration. Housley went on to repeat this false characterization of the Venezuelan media landscape on Neil Cavuto’s show as well as “Hannity and Colmes.”

Perhaps Housely will protest that the other private stations don’t qualify as “large” or “national.” While it is true that RCTV had the best frequency reach of all of them, only an obsessively literal-minded lawyer could claim that Venevision and Televen are not “national stations.” In fact, according to figures published in the opposition daily El Nacional, the two stations account for a 30-35% share of the Venezuelan audience. Globovision, the 24-hour station that can nearly be described as “all opposition – all of the time” was described by Housely on “Hannity and Colmes” as a “small cable network” that only reaches “a few” places in the country. Perhaps by “few,” Housley meant the three largest cities and surrounding areas where a significant percentage of Venezuelans live [1]. Furthermore, Globovision has agreements with several smaller market stations that carry its programs. Add to this the fact that Globovision is not just a cable station, but is carried on public airwaves and one has to conclude that it is essentially a “national” station as well. [2]


Michael Parenti’s most recent books are The Culture Struggle (2006), Contrary Notions: The Michael Parenti Reader (2007), God and His Demons (2010), Democracy for the Few (9th ed. 2011), and The Face of Imperialism (2011). For further information about his work, visit his website: www.michaelparenti.org.

4 thoughts on “Michael Parenti: Venezuela (videos)

  1. Pingback: The Great Divide- Iran and Leftists by Gary Sudborough « Dandelion Salad

  2. Pingback: FRONTLINE: The Hugo Chavez Show (propaganda) « Dandelion Salad

  3. The coup leaders are the freedom fightiers of democracy in Venezuela, according to the US media and most Americans.

    Aint that a joke!

Comments are closed.